Juna-aikataulut Q3 aikana lähteville junille on julkaistu: https://www.nurminenlogistics.fi/palvelut/suomi-kiina-konttijuna/

Sekoitettuna vaan ei ravistettuna

Korona-arki on ravistellut käytännöllisesti katsoen jokaisen yrityksen, työpaikan ja työntekijän arkea. Puhumme poikkeusajasta. Termi ja ajatus viittaa siihen että nyt asiat ovat näin ja hetken päästä ne palaavat ennalleen. En usko että näin käy.

Uskon kyllä että moni asia palaa vanhoihin uomiinsa, mutta muutos on jälleen kerran mahdollisuus tarkastella entistä ja vanhaa kriittisin silmin ja pohtia miten asioita jatkossa voisikaan tehdä.

Mitä tulee toimitusketjuihin näen ainakin nämä kaksi kiihdytintä pysyvälle tai tilapäiselle muutokselle:

  • toimitusketjujen epävarmuutta halutaan vähentää kriisien varalta
  • toimitusketjun häiriöt tässä hetkessä aiheuttavat pullonkauloja projektiliiketoiminnalle, joiden purkaminen on vielä edessä

Kirjoitin joitakin viikkoja sitten omalle LinkedIn tililleni artikkelin kaksi vuotta vanhasta kokemuksesta, joka koski kokonaisen tuotantolaitoksen siirtoa maasta toiseen. Oman elämäni esimerkissä tiimilläni siirsimme Itävallasta Suomeen noin neljäkymmentä henkeä työllistäneen tehtaan. Ei mikään simppeli projekti.

Uskon että tällaisille toimitusketjun uudelleenarvioinneille ja ravisteluille syntyy nyt koronan vuoksi selkeä tilaus. En tarkoita että jokainen tuotantolaitos tulisi halpatuotantomaista takaisin Suomeen tai Eurooppaan, mutta on selvää että sellaisia joukkoon mahtuu. Omasta kokemuksestani tiedän että teollisuusmuuttoihin ja tuotannonsiirtoihin liittyvissä asioissa logistiikkakumppanin valinta on aivan kriittinen. Tässä jos missä on mahdollisuus tehdä todella kalliita virheitä.

Rauma-Repolan Tauno Matomäki aikoinaan totesi ettei Suomessa kannata viedä maailmalle hevosta pienempää. Riippumatta miten oikeassa tai väärässä hän olikaan fakta on että kotimaisen vientiteollisuuden rakenne metsäteollisuuden ulkopuolelta on vahvasti suuriin koneisiin painottunut. Hevosta suurempiin vekottimiin.

Näihin liittyy hyvin usein jonkinlainen projekti, projektitoimitus. Projekti jossa koneen käyttöönottoon vaaditaan hieman enemmän kuin töpselin seinään kytkeminen ja ohjekirjan luku. Nämä projektitoimitukset ovat tällä hetkellä jäissä. Ei sen vuoksi ettei tavara voisi kulkea vaan sen vuoksi että asentajat eivät voi. Usein toimitus on laajuudeltaan niin suuri ettei laitteitakaan voi etukäteen paikalle toimittaa paljonkaan ennen asentajia. Tästä ongelmasta olen useamman projektitalon edustajan kanssa viime viikkoina ajatuksia vaihtanut. Tämä muuten luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia digitalisaation saralla. On selvää että sillä hetkellä kun asentajat voivat jälleen matkustaa on projektitoimituksissa tulossa selvä piikki. Hetki jolloin toimitusten on toimittava ja aikataulujen pidettävä. Hetki jolloin kustannustietoisuus on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on laadukas palvelu. Hetki jolloin logistiikkaa ei nautita sekoitettuna, eikä edes ravistettuna.

Tekstin kirjoittanut Mikko Järvinen työskenteli Nurminen Logisticsin myyntijohtajana. Teksti on osa Nurminen Logisticsin kevään 2020 blogisarjaa, jossa yhtiön johtoryhmän jäsenet pureutuvat ajan haasteisiin oman osaamisensa kautta.